4.7-8.7.2010

Ja taas on kesän kohokohta jäänyt taakse.

Retki on tehty ja tällä kertaa reissumme kohdistui jo viimekesältä tuttuihin virtoihin.

Matkaan startattiin totuttuun tapaan useiden puhelinsoittojen ja aikataulujen yhteen sovittamisen jälkeen Heinäkuun 4. päivänä.

Päivä 1.

-Autot pakattuina lähdimme matkaan

ja rajan ylitys tapahtui klo 13:11

Perille saavuimme vesisateen saattelemana, mistä karastuneina aloimme leirin pystytykseen. Tällä kertaa mitään herrasmies sopimuksia kalastuksen suhteen ei tehty, koska viime kesänä joukostamme paljastui petturi, joka karkasi yksin joelle muiden vielä nukkuessa, vaikka nimenomaan oli sovittu että menisimme PORUKALLA aamun koittaessa... No eipä muistella vanhoja tämän enempää, vaan siirrymme kuluvaan kauteen. Majoituksemme saavutti lopulta harjakorkeuden, joka jälkeen uusina tulokkaina saunan ja kenttävessan pystytys.

Kovan työnteon jälkeen ruoka maistui, olihan kokkimme loihtinut maittavan pastaruuan. Hyvin syötettynä ja juotettuna  patikointi kalavesien ääreen alkoi tuntua jo pakkomielteeltä, joten mars matkaan.

Suuntana samat montut ja niskat joita vuosi sitten retkikuntamme onnistunein tuloksin kolusi, tällä kertaakin kalaa kyllä saatiin, mutta koko oli huomattavasti pienempää kuin osasimme viime kesän peruusteella odottaa.

Luovutimme tämän paikan suhteen ja matkalla tukikohtaan poikkesimme kahdella suvannolla, jotka jäivät viime vuonna kokematta, mikä sitten vaivasikin mieltä talven yli. Kopaisu uusilla paikoilla tuottikin tulosta 600g+960g täyttivät reppuani.  "täällä tulemme vielä käymään tällä reissulla" pohdimme.

Päivä 2.

Yön yli nukuttuamme, suunnittelimme reitin miten saisimme kokea kahden joen ottipaikat samalla keikalla, ja niinhän se suunnitelma muuttui pakkaamiseksi ja matkaan kohti uusia kokemuksia.

Alku näytti melko pahalta paria tärppiä lukuunottamatta.

H&V jatkoivat matkaansa isommalle suvannolle ylävirtaan kohti tukikohtaa, jäimme J:n kanssa tihkusateeseen kokemaan eiliset paikat, mitkä loivatkin uutta uskoa, ne samat suvannot sekä joen kapea ja syvä "ränni" yllättivat...suurimmaksi näistä mainittakoon 960g.

V&H odottivat meitä "Palle suvannolla" ja juuri kun saavuimme paikalle V:llä tärppäsi, taimenhan se... oli. Koukku poikki ja peli päättyi siihen sen kalan suhteen.

Ja niin se oli jälleen saunailta jonka ohessa päivän tapahtumien kertaamista ja tietenkin uusia kujeita tulevalle päivälle. Jolloin suuntaisimme jokiosuudelle jonne jo viime kesänä haikailimme, mutta erona nyt, että se keikka oli tehtävä.

Päivä 3.

Joten aamulla tutun toimet, reppuun evästä ja juomaa, sitten matkaan, päivästä tulee pitkä ja kävelymatkaa joelle tuli ihan riittämiin. Varrasleipä ja vesipullot tulisi tarpeeseen.

Pieni paussi ja maisemien kuvaamista.

Välillä pysähdimme pienelle järvelle missä näkyi pintakäyntiä, saldona tästä yksi siika.

Lopulta jokiosuudella ja siellä vaivannäkömme palkittiin, kertokoot kuvat lopun.

Raskas matka kohti leiriä ,lyhyiden taukojen saattelemana alkakoon "olisikohan sauna jälleen illalla lämmin? kyllä varmaan on!"

Päivä 4.

Aamu koitti jälleen, ja tämän päivän ohjelmassa olisi rennompaa istuskelua  isomman joen rantatörmällä, ja siinä sivussa kalastelua ja kahvistelua. Eilinen päivä poisti pakkokalastuksen tarpeen ja kenelläkään ei ollut paineita kalasaaliin suhteen. Jokivartta kulkiessamme törmäsimme leiriin jossa pari suomalaista kaveria olivat tekemässä lähtöä kotimatkalle, pari lohta olivat siinä viikon aikana kuulema nostaneet veneeseen.

Me olimme tyytyväisiä kokemaamme ja olla möllötimme Lainiojoki varressa, mitähän ajatuksia lie pyörii kenenkin päässä...

täältä lähdettyämme alkoi reissun viimeisen saunaillan valmistelu, veden hakeminen, kiukaan lämmitys ja olihan sitä puuhaa kaiken näköistä.

Päivä 5.

Aamulla haikea leirin purku, mutta  tällä kertaa ajatus pois lähdöstä ei tuntunutkaan kovin pahalta, vaan mieli oli kylläinen kokemuksista. Uusia paikkoja käytiin kokemassa ja näihin kaikkeen riitti aika, ettei tarvinnut kiireellä juosta jokivarren pusikoissa, jotta ehtisi näkemään mahdollisimman paljon, nyt oli ollut aikaa kalastaa ja seurata kalojen syönti aikoja. Mikä kyllä näkyikin loppusaldossa.

Poimintoja

Onnistunut reissu kaikin puolin, ehkä palaamme tänne jo elokuussa?...